Podívejme se na komponenty, které se mají zkontrolovat (seznam není vyčerpávající):
Čištění kola
Mnoho lidí neví, že udržovat kolo čistý není jen záležitostí estetiky. Stačí myslet na pneumatiky, přilnavost zaprášené špinavé pneumatiky je daleko od přilnavosti čisté pneumatiky. Brzdný účinek na špinavém ráfku není přiměřený, brzdná dráha může být podstatně delší. Při znečištěném osvětlovacím zařízení ohrožujeme svou viditelnost a přímo svou bezpečnost.
Šrouby
Nejdříve kontrolujte, že šrouby na kole (řídítka, peň řídítek, sedlo atd.) jsou utaženy. Během zimního skladování mohou upevňovací šrouby uvolnit, což může být velmi nebezpečné.
Mazání řetězu kola
Většina rotujících a pohyblivých částí kola vyžaduje mazání. Nejdůležitější je vyčistit a namazat řetěz, což výrazně ovlivňuje jízdní výkon a významně určuje životnost systému přehazovačky.
Kabely
Musí se zkontrolovat těsnost kabelů řazení a brzd, které jsou součástí brzdového systému. V mnoha případech je uvolněný kabel zodpovědný za špatné řazení a slabý brzdný výkon. Kromě těsnosti je zde důležité i správné mazání, ačkoli to vyžaduje odborníka.
Pneumatiky, kola
Kromě kontroly správného tlaku (výrobci téměř vždy uvádějí alespoň maximální tlak na boční stěně pneumatiky), je velmi důležité se vždy přesvědčit, zda je pneumatika ve správném stavu. Stejně jako v případě motorových vozidel je třeba každých několik let vyměňovat staré, popraskané, deformované a staré pneumatiky poškozené UV světlem. V případě kol také kontrolujeme těsnost paprsků, volný paprsek vždy naznačuje závažnější zdeformování, které může být nebezpečné.
Pohon a klikové hřídele
Na krátkém testovacím okruhu nebo ve stojící poloze si volnou rukou zkontrolujte, zda není u pedálu nebo u klikové hřídele klepání. Pokud cítíte jakoukoliv vůli, obraťte se na odborníka. Pokud během jízdy pocítíme zaseknutí nebo skok, pravděpodobně to naznačuje prodloužení řetězu, opotřebení zubů ozubeného kola. Nedoporučuje se jejich výměna doma.
Osvětlení kola
Pokud má kolo zabudované přední a zadní světla, zkontroluj, zda fungují. Ve svítidlech zvlášť namontovaných na kolo je třeba vyměnit baterie nebo jejich nabít. Nezapomeňte, že světelné a povětrnostní podmínky se mohou během jara rychle změnit.
Sedlo, řídítka - komfortní nastavení
Nezapomeň zkontrolovat úhel sedla a vzdálenost a úhel řídítek. Pokud cítíte necitlivost v kterékoli z Vašich končetin, můžete si být jistý/á, že některé z výše uvedených nastavení nejsou správné.
Celkově lze říci, že většina těchto kontrol se může provádět doma a nevyžaduje vyšší než průměrnou úroveň technické připravenosti. Doporučujeme však, aby se 1-2 kontroly ročně provedli v dílně zkušenými profesionály, kteří mají potřebnou odbornost a potřebnou - někdy speciální - sadu nástrojů.